diumenge, 21 d’abril del 2013

CAS A, PRIMERA INTERVENCIÓ


Tal com havíem quedat, vaig iniciar amb A el projecte de consciència fonològica i per tant calia passar el test inicial d’avaluació que presenta aquest projecte. Tot i que aquest test està pensat per ser passat en grups de dos o tres nens o nenes, en el meu cas els vaig passar a A de manera individual.
Tal com es proposa en el projecte d’aquí un parell de mesos li tornaré a passar per tal d’analitzar l’evolució i el possible avenç.
No s’ha de perdre de vista que els resultats que ha obtingut A s’han de relativitzar perquè moltes vegades els més petits tenen dificultats a l’hora d’escoltar i seguir ordres, però tot i així ens serviran de guies i d’orientació per enfocar el treball a realitzar amb ell.
La prova consta de sis subtests:
1.Identificar rimes: és a dir, apreciar la semblança entre paraules que tenen certs sons comuns, com per exemple mal i pal.
2.Comptar síl·labes: tal com indica el seu nom, l’alumne ha de comptar les síl·labes de les paraules que se li indiquen.
3.Aparellar sons inicials: cal que l’alumne identifiqui si les paraules que se li mostren oralment tenen el mateix so inicial.
4.Comptar fonemes: cal que l’alumne compti el número de sons o fonemes de diferents paraules, aquest aspecte és molt més difícil que el de comptar síl·labes, ja que la consciència sil·làbica apareix abans que la fonètica.
5.Comparar la llargada de les paraules: en aquest subtest l’alumne ha de comparar dues paraules i decidir quina té el nombre més llarg de fonemes.
6.Representar fonemes amb lletres: cal escriure el nom de cada dibuix.
Està pensada per ser realitzada durant uns 30 munits aproximadament, i aquest va ser el temps utilitzat amb A tot i que al final va començar a mostrar cansament o avorriment la vam poder finalitzar.
Aquí mostro el test:
http://www.slideshare.net/svendre/test-de-conscincia-fonolgica?utm_source=slideshow03&utm_medium=ssemail&utm_campaign=share_slideshow_loggedout
A l’hora d’interpretar els resultats cal tenir en compte, que cada subtetst es puntua de manera individual sobre una puntuació màxima de 5 i que, segons els autors del projecte, quan en un subtest el resultat és 4 l’escola hauria de revisar la secció corresponent del currículum per tal de millorar aquest aspecte en els seus alumnes; si la puntuació és 3, cal posar molta atenció a aquell aspecte per tal de millorar-lo ja que es considera fluix i si la puntuació és 2 o menys, vol dir que l’alumne en concret necessita ajuda o pràctica addicional.
En el cas que ens ocupa, A va obtenir els següents resultats:
1.Identificar rimes:  3 punts.
2.Comptar síl·labes: 3 punts.
3.Aparellar sons inicials: 2 punts.
4.Comptar fonemes: 2 punts.
5.Comparar la llargada de les paraules: 4 punts.
6.Representar fonemes amb lletres: 2 punts.

Per tant, podem concloure que A necessita ajuda addicional en la majoria d’apartats i per tant que la feina a fer amb ell concorda amb l’objectiu inicial plantejat per la psicopedagoga i jo mateixa:
Iniciar-se en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura
Cal dir que anteriorment a aquest test, la psicopedagoga del centre va passar també a A un altre seguit de proves no estandaritzades per tal de tenir un registre del seu nivell lector-escriptor en el moment d’arribar al centre i els resultats coincideixen amb els obtinguts amb aquest test a l’hora d’assenyalar les dificultats que presenta.
Aquest és el resultat d'aquesta avaluació:

2 comentaris:

  1. M'ha semblat molt interessant! en el gabinet on faig les pràctiques hi ha una logopeda que s'encarrega dels nens amb dificultats d'articulació, però, la psicopedagoga de l'escola on treballo si que passa proves de consciència fonològica als nens d'infantil, per tant, crec que l'experiència que estas compartint amb nosaltres ens serà molt útil!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, em penso que aprendré molt i a més a més veig que l'alumne s'està interessant per la lectura i això és molt engrescador.

      Elimina