diumenge, 13 de gener del 2013

EL MEU PROJECTE EN FORMA DE CAS

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
S’ha intentat planificar aquest aprenentatge de tal manera que els alumnes hagin de fer un ús adequat de les TIC i que aquestes incidissin de manera significativa i ajudessin a aconseguir un canvi conceptual. A més a més també s’ha intentat planificar l’activitat a partir de models  tot potenciant aquest canvi conceptual en l’alumnat partint d’un problema concret i rellevant pels a ells:  M’avorreixo a classe quan acabo aviat la feina, com puc emprar aquest temps?
A la classe de 5èA d’una escola catalana, hi ha un nen i una nena que tenen grans facilitats i capacitats d’aprenentatge i això fa que acabin molt aviat les tasques que es proposen i que interioritzin ràpidament els nous conceptes que es presenten i es treballen, la tutora prepara tasques extres per a ells però no són prou engrescadores i llavors ells s’avorreixen i es distreuen i parlen amb els companys, fet que provoca que aquests encara tardin més a acabar les seves feines i tot s’enredereixi.
A partir de les possibilitats que ens ofereix la xarxa i la tecnologia, elaborarem un projecte d’investigació en la qual haguem de recercar certa informació per tal de dissenyar la ruta d’un possible viatge per la Península Ibèrica, el qual compartirem a la Intranet de l’Escola tot recollint i reconsiderant els possibles comentaris i aportacions de la comunitat educativa.
ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
CONTEXT GENERAL
Experiència com a ensenyant
22 anys
___________________
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Ús personal i a la feina. Molt autodidacta.
___________________
Tipus d’escola
Escola concertada d’Infantil, Primària, ESO i BAT.
___________________
Localització del centre
En una ciutat mitjana de Catalunya.
___________________
Connexió
Internet.
___________________
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica i classe.
___________________
Situació socioeconòmica dels alumnes
Mitjana
___________________
CONTEXT DE LA HISTÒRIA
Nivell dels alumnes
5è Ed. Primària (10 anys)
___________________
Àrea / unitat
Interdisciplinari.
___________________
FITES EN LA HISTÒRIA
Activitats planificades a la sessió o unitat
Elaboració d’un projecte conjuntament: “Guia de viatge per cinc capitals espanyoles”.
Es pretén que cerquin per Internet i que posteriorment comparteixin amb els companys de l’escola tot penjant les informacions a la Intranet i a més a més prepararan una presentació en Power Point per tal de mostrar la feina realitzada als companys de la classe.
___________________
Nivell d’aprenentatge esperat
A partir d’aquesta activitat el que es vol aconseguir és una motivació, una interiorització i un aprenentatge significatiu per part d’aquests dos alumnes, així com un desenvolupament d’unes destreses i unes competències concretes que faran que el procés d’ensenyament-aprenentatge hagi tingut sentit i un valor afegit.
___________________
Tipus d’activitat
Les activitats es realitzaran durant dos mesos, aproximadament, quan els alumnes hagin acabat les feines de classe o quan la tutora decideixi que poden fer aquest projecte perquè no cal que faci l’activitat que fan la resta de comapnys.
___________________
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O CAS
Tecnologies utilitzades
Ordinador, Internet wifi, word, intranet, escàner, càmera de fotos
___________________
Raó per la qual la fa servir
Per tal de desenvolupar el projecte i poder-lo presentar posteriorment als companys.
___________________
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Enfocades a provocar un canvi conceptual en l’alumnat i a aconseguir un aprenentatge significatiu per part d’ells.
___________________
Dificultats trobades
Manca de temps i en certs moments poca capacitat de treball autònom.
___________________
Ajuda / col·laboració emprada
Setmanalment la tutora es reunia amb ells per tal de solucionar els possibles problemes i ajudar-los en l’estructuració del temps i l’espai.
___________________
Rol del professor
Donar les instruccions necessàries per tal que puguin dur a terme el projecte. Solucionar els problemes que puguin anar sorgint.
___________________
Rol de l’estudiant
Tenir una actitud desperta, .de curiositat i autònoma, tot sabent treballar en parella i compartir els coneixements.
___________________
RESULTATS
Observacions
El fet que fos un problema proper a ells, i que el plantejament de la solució fos el desenvolupament d’un projecte que haguessin de desenvolupar sols i de manera autònoma, ha ajudat molt a la solució del problema i a aconseguir que els alumnes estiguessin molt motivats i fent un aprenentatge significatiu amb èxit.
___________________
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació continuada.
___________________
Lliçó apresa per l’ensenyant
Que el fet de  plantejar una manera de treballar diferent als alumnes, una manera que els permetés anar descobrint per ells mateixos tota una sèrie d’informació i que pensessin conjuntament quina era la més adequada per plasmar en el paper o a la intranet ha suposat una major implicació i motivació que ha afavorit el seu creixement personal i acadèmic.
___________________


HISTÒRIA COMPLERTA

Quina és el projecte que aquests dos alumnes han desenvolupat?
A partir de les possibilitats que ens ofereix la xarxa i la tecnologia, han elaborat un projecte d’investigació en el qual han hagut de recercar certa informació per tal de dissenyar la ruta d’un possible viatge per la Península Ibèrica, el qual compartiran a la Intranet de l’Escola tot recollint i reconsiderant els possibles comentaris i aportacions de la comunitat educativa.


Per què aquest dos alumnes han realitzat aquest projecte?
Perquè són un nen i una nena que tenen grans facilitats i capacitats d’aprenentatge i això fa que acabin molt aviat les tasques que es proposen i que interioritzin ràpidament els nous conceptes que es presenten i es treballen, he preparat tasques extres per a ells però no han estat prou engrescadores i llavors ells s’avorreixen i es distreuen i parlen amb els companys, fet que provoca que aquests encara tardin més a acabar les seves feines i tot s’enredereixi. Per tant vaig parlar amb ells i vam detectar un problema i vam veure que calia que li donéssim una resposta.

Com va sorgir la idea de fer aquesta guia de viatge?
Quan ens vam reunir per parlar del problema els vaig preguntar què és el que voldrien saber i que a classe no teníem temps de treballar, en van parlar entre ells i finalment van dir que els agradaria viatjar i conèixer món i llavors va sorgir la idea de dissenyar una guia de viatge.

A parir d’aquí com es van organitzar?
Conjuntament, ells i jo, vam elaborar un guió de treball veient què era el que volien investigar i què podia ser viable o no.  Tot seguit van acatar unes normes d’organització. Calia que treballessin de manera autònoma per tal que jo em pogués dedicar a la resta de companys, calia que es comprometessin a respectar el treball de l’aula i que fossin responsables de la nova tasca que començaven, per tal de fer-ho formal, vam redactar un contracte que vam signar tots tres. Tot plegat els va motivar molt i  va fer que agafessin el projecte amb moltes ganes i il·lusió.

Cada quan podien aquests dos alumnes treballar en el seu projecte?
No hi havia estipulada una franja horària fixa, sinó que podien dedicar-se al projecte quan acabessin la feina de l’aula o quan jo, o qualsevol altra mestre, considerés que podien fer feines del projecte perquè l’activitat de l’aula no la necessitaven.

Què es pretenia amb aquest projecte?
Primer de tot, el projecte pretenia motivar vers l’aprenentatge aquests dos alumnes i aconseguir a la vegada que la resta de companys poguessin treballar més còmodament. Pretenia potenciar les seves capacitat per tal que creixessin com a persones donat el màxim de les seves possibilitats.
A més a més, però, el projecte en sí de la guia de viatge també pretenia que fossin capaços d’utilitzar certes habilitats de planificació del treball, utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació, utilitzar críticament fonts d’informació amb diferents tipus de  suport per observar i analitzar l’entorn, expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible, processar, interpretar i expressar els resultats de la informació obtinguda mitjançant diversos llenguatges, tot utilitzant instruments i recursos tecnològics apropiats, obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic, identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals,humanes i socials de la zona treballada.
Iniciar-se en les habilitats relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació.

Com s’ha avaluat la feina duta a terme pels alumnes?
L’avaluació ha sigut sumativa, és a dir, com que cada setmana ens reuníem anàvem avaluant la feina conjuntament, a més a més, durant la presentació amb Power Point els companys avaluaran la feina que els presentaran tot completant una rúbrica que els facilitaré jo. També durant a terme una autoavalaució.

Pel que es pot deduir de la resposta, l’avaluació encara no s’ha fet?
No, tot i que en un inici s’havia planificat el projecte per un parell de mesos, s’ha allargat. El fet que els alumnes haguessin de treballar totalment sols a partir del guió preestablert ha provocat que en certs moments no avancessin el previst i s’encallessin en certs aspectes o apartats, a més a més, a mida que ens acostaven a final de trimestre, han pogut dedicar poques hores al seu projecte ja que a l’escola es duen a terme moltes activitats de grup al voltant del Nadal, i per tant ha quedat part del projecte per acabar. Però l’acabar al tornar de vacances perquè ells en tenen moltes ganes i el grau de motivació no ha disminuït. Per tant es farà l’avaluació llavors.

Crus que el projecte ha aconseguit un canvi conceptual i un aprenentatge significatiu en aquests alumnes?
Sí, el plantejament que intentava aquesta activitat era que poguessin trobar un espai i un moment tots dos durant el qual aprofundissin en certs coneixements i descobrissin altres aspectes que no es donen a l’aula ordinària. A més a més, penso que les activitats, o punts desenvolupats per aquests dos alumnes han estat realment sorprenents per la qualitat i la implicació aconseguida, estan realitzant uns treballs molt interessants, molt complerts i a més a més es mostren molt motivats.
Penso que ha estat un disseny correcte, adaptat a les necessitats i al problema dels alumnes, per tant, l’avaluació és positiva ja que d’aquesta manera s’aconsegueix l’objectiu inicial: que aquests alumnes aprenguin significativament a partir del problema que ells havien plantejat.

Penses que caldria tenir en compte aquesta experiència en altres moments?
Sí, penso que cal tenir en compte que els alumnes són capaços de realitzar grans tasques si el plantejament és l’adequat i si les tasques responen a problemes i donen opció a realitzar un aprenentatge significatiu i motivador per ells. A més a més, les TIC caldria que estiguessin més presents com a eina de treball en els processos d’ensenyament-aprenentage.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada