Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
S’ha intentat planificar
aquest aprenentatge de tal manera que els alumnes hagin de fer un ús adequat
de les TIC i que aquestes incidissin de manera significativa i ajudessin a
aconseguir un canvi conceptual. A més a més també s’ha intentat planificar
l’activitat a partir de models tot
potenciant aquest canvi conceptual en l’alumnat partint d’un problema concret
i rellevant pels a ells: M’avorreixo a
classe quan acabo aviat la feina, com puc emprar aquest temps?
A la classe
de 5èA d’una escola catalana, hi ha un nen i una nena que tenen grans
facilitats i capacitats d’aprenentatge i això fa que acabin molt aviat les
tasques que es proposen i que interioritzin ràpidament els nous conceptes que
es presenten i es treballen, la tutora prepara tasques extres per a ells però
no són prou engrescadores i llavors ells s’avorreixen i es distreuen i parlen
amb els companys, fet que provoca que aquests encara tardin més a acabar les
seves feines i tot s’enredereixi.
A partir de
les possibilitats que ens ofereix la xarxa i la tecnologia, elaborarem un
projecte d’investigació en la qual haguem de recercar certa informació per
tal de dissenyar la ruta d’un possible viatge per la Península Ibèrica, el
qual compartirem a la Intranet de l’Escola tot recollint i reconsiderant els
possibles comentaris i aportacions de la comunitat educativa.
|
||
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
CONTEXT GENERAL
|
||
Experiència
com a ensenyant
|
22 anys
|
___________________
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Ús personal i
a la feina. Molt autodidacta.
|
___________________
|
Tipus d’escola
|
Escola concertada
d’Infantil, Primària, ESO i BAT.
|
___________________
|
Localització del centre
|
En una ciutat
mitjana de Catalunya.
|
___________________
|
Connexió
|
Internet.
|
___________________
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica
i classe.
|
___________________
|
Situació socioeconòmica dels alumnes
|
Mitjana
|
___________________
|
CONTEXT DE LA HISTÒRIA
|
||
Nivell dels alumnes
|
5è Ed.
Primària (10 anys)
|
___________________
|
Àrea / unitat
|
Interdisciplinari.
|
___________________
|
FITES EN LA HISTÒRIA
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Elaboració d’un
projecte conjuntament: “Guia de viatge per cinc capitals espanyoles”.
Es pretén que
cerquin per Internet i que posteriorment comparteixin amb els companys de l’escola
tot penjant les informacions a la Intranet i a més a més prepararan una
presentació en Power Point per tal de mostrar la feina realitzada als
companys de la classe.
|
___________________
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
A partir d’aquesta
activitat el que es vol aconseguir és una motivació, una interiorització i un
aprenentatge significatiu per part d’aquests dos alumnes, així com un desenvolupament
d’unes destreses i unes competències concretes que faran que el procés
d’ensenyament-aprenentatge hagi tingut sentit i un valor afegit.
|
___________________
|
Tipus d’activitat
|
Les
activitats es realitzaran durant dos mesos, aproximadament, quan els alumnes
hagin acabat les feines de classe o quan la tutora decideixi que poden fer
aquest projecte perquè no cal que faci l’activitat que fan la resta de
comapnys.
|
___________________
|
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Ordinador,
Internet wifi, word, intranet, escàner, càmera de fotos
|
___________________
|
Raó per la qual la fa servir
|
Per tal de
desenvolupar el projecte i poder-lo presentar posteriorment als companys.
|
___________________
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Enfocades a
provocar un canvi conceptual en l’alumnat i a aconseguir un aprenentatge
significatiu per part d’ells.
|
___________________
|
Dificultats trobades
|
Manca de
temps i en certs moments poca capacitat de treball autònom.
|
___________________
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Setmanalment
la tutora es reunia amb ells per tal de solucionar els possibles problemes i
ajudar-los en l’estructuració del temps i l’espai.
|
___________________
|
Rol del professor
|
Donar les instruccions
necessàries per tal que puguin dur a terme el projecte. Solucionar els
problemes que puguin anar sorgint.
|
___________________
|
Rol de l’estudiant
|
Tenir una
actitud desperta, .de curiositat i autònoma, tot sabent treballar en parella
i compartir els coneixements.
|
___________________
|
RESULTATS
|
||
Observacions
|
El fet que
fos un problema proper a ells, i que el plantejament de la solució fos el
desenvolupament d’un projecte que haguessin de desenvolupar sols i de manera
autònoma, ha ajudat molt a la solució del problema i a aconseguir que els
alumnes estiguessin molt motivats i fent un aprenentatge significatiu amb
èxit.
|
___________________
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació
continuada.
|
___________________
|
Lliçó apresa per l’ensenyant
|
Que el fet de
plantejar una manera de treballar
diferent als alumnes, una manera que els permetés anar descobrint per ells
mateixos tota una sèrie d’informació i que pensessin conjuntament quina era
la més adequada per plasmar en el paper o a la intranet ha suposat una major
implicació i motivació que ha afavorit el seu creixement personal i acadèmic.
|
___________________
|
HISTÒRIA COMPLERTA
Quina és el projecte que aquests
dos alumnes han desenvolupat?
A partir de les possibilitats que
ens ofereix la xarxa i la tecnologia, han elaborat un projecte d’investigació
en el qual han hagut de recercar certa informació per tal de dissenyar la ruta
d’un possible viatge per la Península Ibèrica, el qual compartiran a la
Intranet de l’Escola tot recollint i reconsiderant els possibles comentaris i
aportacions de la comunitat educativa.
Per què aquest dos alumnes han
realitzat aquest projecte?
Perquè són un nen i una nena que tenen grans facilitats i capacitats
d’aprenentatge i això fa que acabin molt aviat les tasques que es proposen i
que interioritzin ràpidament els nous conceptes que es presenten i es
treballen, he preparat tasques extres per a ells però no han estat prou
engrescadores i llavors ells s’avorreixen i es distreuen i parlen amb els
companys, fet que provoca que aquests encara tardin més a acabar les seves
feines i tot s’enredereixi. Per tant vaig parlar amb ells i vam detectar un
problema i vam veure que calia que li donéssim una resposta.
Com va sorgir la idea de fer
aquesta guia de viatge?
Quan ens vam reunir per parlar del problema els vaig preguntar què és el
que voldrien saber i que a classe no teníem temps de treballar, en van parlar
entre ells i finalment van dir que els agradaria viatjar i conèixer món i
llavors va sorgir la idea de dissenyar una guia de viatge.
A parir d’aquí com es van
organitzar?
Conjuntament, ells i jo, vam elaborar un guió de treball veient què era el
que volien investigar i què podia ser viable o no. Tot seguit van acatar unes normes d’organització.
Calia que treballessin de manera autònoma per tal que jo em pogués dedicar a la
resta de companys, calia que es comprometessin a respectar el treball de l’aula
i que fossin responsables de la nova tasca que començaven, per tal de fer-ho
formal, vam redactar un contracte que vam signar tots tres. Tot plegat els va
motivar molt i va fer que agafessin el
projecte amb moltes ganes i il·lusió.
Cada quan podien aquests dos
alumnes treballar en el seu projecte?
No hi havia estipulada una franja horària fixa, sinó que podien dedicar-se
al projecte quan acabessin la feina de l’aula o quan jo, o qualsevol altra
mestre, considerés que podien fer feines del projecte perquè l’activitat de l’aula
no la necessitaven.
Què es pretenia amb aquest
projecte?
Primer
de tot, el projecte pretenia motivar vers l’aprenentatge aquests dos alumnes i
aconseguir a la vegada que la resta de companys poguessin treballar més
còmodament. Pretenia potenciar les seves capacitat per tal que creixessin com a
persones donat el màxim de les seves possibilitats.
A més a
més, però, el projecte en sí de la guia de viatge també pretenia que fossin
capaços d’utilitzar certes habilitats de planificació del treball, utilitzar
habilitats per a la recollida i tractament de la informació, utilitzar
críticament fonts d’informació amb diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn, expressar
idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible, processar,
interpretar i expressar els resultats de la informació obtinguda mitjançant
diversos llenguatges, tot utilitzant instruments i recursos tecnològics
apropiats, obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic, identificar,
localitzar i descriure les principals característiques naturals,humanes i
socials de la zona treballada.
Iniciar-se en les habilitats relacionades amb les tecnologies de la
informació i la comunicació.
Com s’ha avaluat la feina duta a
terme pels alumnes?
L’avaluació ha sigut sumativa, és a dir, com que cada setmana ens reuníem
anàvem avaluant la feina conjuntament, a més a més, durant la presentació amb
Power Point els companys avaluaran la feina que els presentaran tot completant
una rúbrica que els facilitaré jo. També durant a terme una autoavalaució.
Pel que es pot deduir de la
resposta, l’avaluació encara no s’ha fet?
No, tot i que en un inici s’havia
planificat el projecte per un parell de mesos, s’ha allargat. El fet que els alumnes haguessin de treballar totalment
sols a partir del guió preestablert ha provocat que en certs moments no
avancessin el previst i s’encallessin en certs aspectes o apartats, a més a
més, a mida que ens acostaven a final de trimestre, han pogut dedicar poques
hores al seu projecte ja que a l’escola es duen a terme moltes activitats de
grup al voltant del Nadal, i per tant ha quedat part del projecte per acabar.
Però l’acabar al tornar de vacances perquè ells en tenen moltes ganes i el grau
de motivació no ha disminuït. Per tant es farà l’avaluació llavors.
Crus que el projecte ha aconseguit un canvi
conceptual i un aprenentatge significatiu en aquests alumnes?
Sí, el
plantejament que intentava aquesta activitat era que poguessin trobar un espai
i un moment tots dos durant el qual aprofundissin en certs coneixements i
descobrissin altres aspectes que no es donen a l’aula ordinària. A més a més, penso
que les activitats, o punts desenvolupats per aquests dos alumnes han estat
realment sorprenents per la qualitat i la implicació aconseguida, estan
realitzant uns treballs molt interessants, molt complerts i a més a més es
mostren molt motivats.
Penso
que ha estat un disseny correcte, adaptat a les necessitats i al problema dels
alumnes, per tant, l’avaluació és positiva ja que d’aquesta manera
s’aconsegueix l’objectiu inicial: que aquests alumnes aprenguin
significativament a partir del problema que ells havien plantejat.
Penses que caldria tenir en compte aquesta
experiència en altres moments?
Sí,
penso que cal tenir en compte que els alumnes són capaços de realitzar grans
tasques si el plantejament és l’adequat i si les tasques responen a problemes i
donen opció a realitzar un aprenentatge significatiu i motivador per ells. A més
a més, les TIC caldria que estiguessin més presents com a eina de treball en
els processos d’ensenyament-aprenentage.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada